Bra att veta

Är det farligt att bleka tänderna?

Innan du bestämmer dig för att bleka dina tänder är det bästa att rådfråga din tandläkare. Då får du säker expertis och bleker tänderna tryggt & säkert. Rent generellt är det självklart farligt att bleka sina tänder för ofta då du skalar bort emaljen med varje blekning och till sist så blir tanden känsligare och riskerna för ilningar ökar. Vi bleker inte tänder på patienter under 18 år, gravida eller ammande.

Har jag rätt till tandvårdsstöd?

Är du försäkrad i Sverige har du kostnadsfri tandvård till året du fyller 23. Från och med 24 år står du för tandvården själv, men du har rätt till statlig tandvårdsstöd. Den 1 Juli varje år får du ett allmänt tandvårdsbidrag som du kan utnyttja vid ditt tandläkarbesök.
Utnyttjar du inte detta bidrag sparas den automatisk och högst kan den sparas i 2 år, sedan förnyas det.

• Från och med det år du fyller 24 till och med det år du fyller 29 är bidraget 600 kronor per år.
  • Från och med det år du fyller 30 till och med det år du fyller 64 är bidraget 300 kronor per år.
  • Från och med det år du fyller 65 är bidraget 600 kronor per år.
Du kan läsa mer här

Hur uppstår hål i tänderna?

Hål i tänderna eller karies som vi inom tandvården kallar det, har ett komplext sjukdomsförlopp och riskfaktorerna kan vara många. Enkelt förklarat uppstår hål i tänderna vid bristande munhygienvanor, mycket intag av socker samt stärkelser i form av kolhydrater, småätande samt salivflöde och andra genetiska faktorer. Viktigt att veta här är att hål i tänderna inte uppstår på en natt utan om allt skrivet ovan sker över en längre period ökar riskerna markant för att hål i tänderna ska uppstå. Vill du veta mer är du alltid välkommen att fråga oss på kliniken

Varför blöder mitt tandkött och vad beror det på?

När ditt tandkött blöder vid tandborstning eller tuggning av hård föda betyder det att inflammation har uppstått i tandköttet, så kallad gingivit. Fortskrider denna inflammation kan tandlossning uppstå. Blödande tandkött kan vara tidigt tecken på tandlossning. Är du rökare kan du lida av gingivit men pga. rökningens kärlsammandragande effekt så blöder du inte i tandköttet trots att en inflammation finns där. Gingivit uppstår då bakterier tränger sig in i djupa tandköttsfickor där de trivs bättre (anaeroba bakterier) och ibland kan det vara omöjligt att göra rent där själv. En tandläkare kan gå in och rengöra kirurgiskt där subgingivalt plack och bakterier rensas med speciella instrument. Märker du att ditt tandkött blöder vid rengöring eller förtäring av föda rekommenderar vi att du tar kontakt med din tandläkare så snarast som möjligt. Ju tidigare skede en behandling sätts in för sjukdomen, desto större chans för fullt återhämtande och friskt tandkött.